Semi-profmuzikant uit Retie leerde beroep kennen in Australische stripteasetent  – door Eddy Meulemans

Helemaal alleen met zijn gitaar trok hij naar Australië. Met de bedoeling ergens onderdak te vinden als vaste huismuzikant. Uiteindelijk kwam hij terecht in een stripteasetent. Daar leerde Rik het beroep van semi-professioneel muzikant kennen. Nu doet hij ongeveer hetzelfde in eigen land: met stem en gitaar de bruine suiker op de boterham verdienen.

“Met heel weinig geld vertrok ik naar Australië”, zegt Rik, die op zijn zestiende gitaar leerde spelen in de jeugdclub van Retie en daarna jarenlang met vrienden in een blues- en jazz-band speelde.”Om wat centen bij te verdienen, ging ik aan de slag bij Australische boeren. Vooral onkruid wieden op de groetenakkers. Ik werkte er op een erf zo groot als half Retie. Na mijn werkuren zat ik in een klein hok wat te lezen of gitaar te spelen. De rust en de stilte waren geweldig. Maar na een tijd sloeg de eenzaamheid toe.”

Droom

“Tussen twee boerderijen door schuimde ik daarom met mijn gitaar de bars en de mark- ten af. Maar veel bracht dat niet op. Je staat wat nummers van The Rolling Stones of The Doors te spelen op een luidruchtige markt. Nu en dan gooit iemand eens een dollar in je hoed. Maar op het einde van de dag ga je naar huis met hooguit vier- of vijfhonderd frank.”

De Australische droom werd pas echt een droom toen Rik in het noordelijke kuststadje Darwin toevallig een Engelsman tegen het lijf liep, die als kok werkte in een zogenaamde nudie bar , een horecazaak waar de serveersters uw prikwater komen opdienen in bloot bovenlijf.”

De Engelsman vertelde me dat de huisgitarist in de bar pas vertrokken was.

Of ik zin had om zijn job over te nemen?” Rik werd onderworpen aan een test. En goed bevonden.Na een tijd stond hij vijf dagen per week als solo-artiest op het podium in de plaatselijke stripteasetent.”Een zeer chique zaak, waar er met geld en champagne gesmeten werd”, herinnert Rik zich. “Deftige zakenlui dronken zich zat en papten aan met de vrouwen. Maar hun reacties waren dikwijls heel leuk.

Er werd uitbundig meegezongen en gedanst. Eén van de leukste anekdotes, die de Retiese singersongwriter zich herinnert van zijn stage van acht maanden in de stripteasetent heeft betrekking op een relatief kleine keukenbrand.”In de keuken van de bar brak er brand uit”,vertelt Rik. “In een mum van tijd ontstond er een enorme rookontwikkeling in de zaak. Het alarm ging af. Iedereen spurtte naar buiten. Ook de topless serveersters . Voor de argeloze voorbijgangers leverde dat een onverhoopt spektakel op. ”Zelf heb ik daar heel veel opgestoken. Hier zit iets in, besefte ik. Ik realiseerde me dat je wel degelijk aan de slag kunt met alleen een stem en een gitaar”

Leraar

En dat doet Rik nu in Retie. Halftijds geeft hij informaticales aan het Hoger Instituut der Kempen in Geel. Maar voor de rest toert hij door het land met microfoon en gitaar. “Er is een markt voor”, weet Rik. “Ik speel onder meer op bedrijfsfeesten, in podiumcafé’s, clubs en gevangenissen. Optreden voor gedetineerden is heel interessant. (lacht) Je krijgt een geboeid publiek voor je. Een publiek dat écht luistert en spontaan meezingt en applaudisseert. Heel anders dan in een kroeg, waar de mensen aan de toog zitten te kletsen met Jan en Peer.” In het circuit is Rik bekend onder zijn artiestennaam Single Malt . Zijn repertoire bestaat uit covers van onder meer The Beatles, The Stones en Randy Newman, maar ook nogal wat eigen rock-,blues- en jazzwerk. (EMA)